Saturday, February 09, 2008

Morgonstund

Vaknade tidigt i dag. För att röja upp i mitt kök. Det var ett ganska stort berg disk efter min spagetthisås igår. Och så hade jag "rensa kaffekokaren"-projekt på gång sedan igår också...

Fick momis gamla kaffekokare när vi flyttade in i Vallgård, eftersom jag söndrat J:s... J klagade alltid på att den var så smutsig, men jag tyckte det var onödigt att slänga bort den eftersom den fungerade och annars inga fel hade. Så nu har jag piffat upp den. Igår avkalkade jag den (tack gode Gud för att det inte är så mycket kalk i vattnet i Finland som det är i Danmark, blev helt galen på att avkalka min vattenkokare där en gång i veckan..) och så lät jag vattenbehållaren stå med Fairy i över natten. Och efter att jag just diskade den blev det riktigt bra resultat :) Undrar bara om man egentligen får sätta diskmedel i kaffekokaren? Om man sköljer väldigt ordentligt?

Samtidigt är jag lite småstolt över att jag har lyckats vara en anings aning ekologisk, inte slängt bort och köpt ny, utan hinkat och fixat så det blev bra.

Tänkte försöka på en liknande eko-gärning med tvättmaskin. Köpa en begagnad, om jag hittar någon bra. En som inte slukar så mycket el alltså :)

1 comment:

Peppe said...

Marthatips: min mamma brukar använda citron för att avkalka vattenkokaren.