Wednesday, November 28, 2007

Det danska hälsovårdssystemet

verkar gå ut på att man inte skriver ut någon medicin mot hosta eller snuva.

På måndagen var jag till läkare, tror jag har bihåleinflammation. Skulle gärna äta lite antibiotika. Men det tyckte inte läkaren, eftersom jag inte har någon feber.

"Här i Danmark har vi vissa riktlinjer gällande bihåleinflammation. Om man har feber tar vi ett blodprov, så vi kan se om det rör sig om något virus, och om det gör det så skriver vi ut penicillin. Har man inte feber gör vi inte det, och du hör ju inte till den kategorin, så du, tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Många känner att de har hjälp av t.ex. kamomillte eller nässpray, så det skulle du ju kunna pröva... Men du får gärna vända dig till oss i andra fall."

Jaha. Tack så mycket då. Tror verkligen kamomillte kommer att hjälpa mot att mitt huvud känns förstoppat och att min hals är full av snor.

Alltså jag ska hem nu!

No comments: