Thursday, August 09, 2007

tiggare

...gillar inte alls dem. Dom verkar ha invaderat Helsingfors i sommar. De finns av alla möjliga slag... De finns dom som går och tvingar rosor på folk, sen finns de dom som frågar om man talar engelska/tyska/något annat språk som sen sträcker fram en lapp där någon skrivit varför personen i fråga behöver jobb (sjukt barn, arbetslös utlänning osv.) och så finns det dom som bara sitter någonstans med en burk framför sig för slantar och ser allmänt lidande ut. Men ändå har dom snygga kläder och inte ser dom precis undernärda ut heller.... Och rena kläder har dom också, så någonstans måste dom ju alltså ha att bo.

Det känns sombedrägeri lite grann. Jag menar, kollar man på deras yttre, så verkar dom ju inte vara ute efter något annat än att tjäna pengar på att lura folk att dom är lidande på något sätt... För min del skulle dom gärna kunna boka flyg hem redan, för finnar är dom definitivt inte, det ser man på deras utseende.

Samtidigt undrar jag varför jag stör mig så mycket på dom... Lite bortskämd kanske, eftersom vår välfärdsstat sopat bort alla våra inhemska tiggare och dom inte funnits med i gatubilden på länge. I alla fall inte i någon stor skala. Och då är det ju lätt att blunda för den misär som säkert finns, också här i Finland.

1 comment:

Anonymous said...

dom finns i åbo oxå,jag tycker det är lite obehagligt när dom kommer o tigger... :/