Thursday, November 29, 2012

Kvinnor kan

I Stockholm förra veckan läste jag en businesstidning för kvinnor. Artiklarna handlade genomgående om framgångsrika kvinnliga entreprenörer, chefer och andra ledare. Tyckte det var en riktigt trevlig tidning. Och så tänkte jag inte så mycket på den saken mer.

Tills igår då jag råkade nämna för Mikko att jag hade läst en sådan tidning och notyckte den var lite trevlig med kvinnligt perspektiv och sådär. Han frågade genast varför det alltid handlar om kön, varför måste kvinnor skriva tidningar som handlar om bara kvinnor? När män gör tidningar skriver dom om personer som har gjort bra ifrån sig. Oberoende av om det är kvinnor eller män.

Och jag håller med. Varför ska vi kvinnor alltid problematisera kön? Kanske män egentligen är mer jämställda eftersom dom inte utgår från kön utan från prestationer? För om man nu tänker till exempel på det här med kvinnokvoter i bolagsstyrelser så tycker jag att sådana är fel. Inte ska väl människor sitta i styrelser för att dom är kvinnor eller män utan för att dom har den kompetens som krävs.

Blir lite trött på allt jämställdhetstjafs emellan. Kanske kunde vi kvinnor sluta göra ett sånt nummer av det här med kön och utmärka oss istället. I alla fall för ett tag, för omväxlings skull.

No comments: